"אני זוכר, ברעות השמש על המים, נולדתי לפניך תאומים" (נתן אלתרמן, "אגרת").
בפרק הקודם השארנו את אדם כששערי גן העדן נעולים מאחורי גבו לנצח, אך עם יכולת לנהל חיים עצמאיים. איזה מין אדם יהיה אדם? ואיזה בני אדם נהיה אנחנו?
אם את סיפור אדם וחוה ניתן להשוות לתהליך ההתבגרות, הרי שהפרק הבא הוא תיאור המאבק המתנהל בנפשו של האדם הבוגר, בין שני כיוונים מנוגדים – ה"קין" וה"הבל" שבו. קין, מלשון קנין – מייצג את הארציות, השגרה והחיבור לקרקע. קין הוא זה שהולך בתלם – תרתי משמע. הוא מסודר, חי את חייו על פי עונות השנה וצמוד למקומו הבטוח. ולעומתו הבל, שמשמעותו אוויר, רוח – הוא הנודד, הלא-מחובר. עיסוקו כרועה צאן דורש ממנו להתמודד כל יום עם אתגרים אחרים ולהיענות לבלתי צפוי: כאן כבשה שמתקשה להמליט, שם חיית טרף אורבת.
אותה כפילות חוזרת שוב בצמד התאומים הבא של ספר בראשית – יעקב ועשו, שעוד לפני לידתם הם מתוארים בביטוי הרב-משמעי "ויתרוצצו בקרבה". הראשון תם (מלשון תום= ללא פגיעה) ויושב אוהלים, בדומה לקין, והשני, ש"ציד בפיו" הוא כמו הבל, המתמודד מדי יום עם כוחות הטבע ונדרש לתושיה ויצירתיות.
לא סתם מוצאים הסיפורים הללו הד בלבנו. מי מאיתנו לא נתקף מפעם לפעם ב"הבֶלֶת" – אותו חוסר שקט פנימי שדוחף לשבור את השיגרה, לחפש אתגרים חדשים, לתת ביטוי לדחפי הרוח והיצירה. ומולו קמים האילוצים והחובות של היומיום וגוערים: שב בשקט, לא עכשיו!
אך האם באמת ניתן "להרוג את הבל"? לסיפור המקראי יש תשובה ברורה: אמנם קין, כמו אדם, מגורש ממקומו הבטוח. אך שוב זהו עונש שבעצם איננו כלל עונש, כי קין משולח לדרכו כשהוא נושא חותם של הגנה אלוהית. ויותר מכך – האילוץ לעקור ממקומו הבטוח מחייב אותו לסגל לעצמו את תכונותיו היצירתיות של הבל, ובכך להפוך למעשה לבן-דמותו. ממש כמו אדם לפניו, הגירוש הוא שגורם לקין להתנתק סוף-סוף מההתנהלות הפאסיבית, ורק אז הוא מקים משפחה, בונה עיר, וצאצאיו היצירתיים מנחילים לאנושות את המוזיקה ועיבוד המתכת.
תהליך דומה ניתן לראות גם בתולדותיו של יעקב. רק בבריחתו מעשו, כשהוא עומד חשוף, ללא הגנתה המתמדת של אמו, הוא מצליח להשתחרר מדפוס ההתנהגות הקודם, המבוסס על שקר ורמיה, נאבק במלאך ו"ויכול לו" ואז זוכה לשם הסמלי כל כך "ישר-אל", שהופך אותו למקבילו של עשיו הישיר עד בוטות.
התהליכים האלה של כפל וחיבור מוצאים את ביטוים בשיר אגרת של אלתרמן, שלצורך ניתוח שלם שלו נדרש הרבה יותר מפוסט אחד. אך רק על קצה המזלג:
אלתרמן פותח בתאור הכפילות הרודפת את האדם לאורך כל חייו:
לך עיני היום פקוחות כפתאומיים.
אלי שלי, אני תמים.
אני זוכר ברעות השמש על המים
נולדתי לפניך תאומים.
מכאן הוא עובר לניסיון לעקור מקרבו את היסוד היצירתי, העוכר שלווה:
עכשיו ערבית. עכשיו החלונות העבת.
כבית המנורה והמראות תדהה.
כי מת בי יחידך, הבן אשר אהבת,
אשר ידי היתה בו בשדה.
אני תמים אלי. לאט לאט הכיתי.
גררתיו אל הממכר מבית ומאם.
פשטתי כותנתו. לדמעותיו חיכיתי.
כבלתי זרועותיו והוא חייך אילם.
אלתרמן הוא אמן האסוציאציה התנכית, המופיעה בשיריו בצורת קוד בן שתיים-שלוש מילים, שבו הוא אומר לך: אני יודע שאתה יודע למה אני מתכוון. וכך, החיבור בין תאומים ו"תמים" מעלה מייד למחשבה את יעקב התם ותאומו-ניגודו עשו, השורה "כי מת בי יחידך הבן אשר אהבת" מכוונת ישירות לעקדת יצחק, "אשר ידי היתה בו בשדה" מזכירה כמובן את קין והבל, ו"גררתיו אל הממכר… פשטתי כותנתו" – את סיפור יוסף ואחיו. כך, במספר שורות, מצליח אלתרמן לאגד את ארבעת סיפורי המקרא העוסקים בתחרות לחיים ולמוות על אהבת האב. זו התחרות שכמותה מתקיימת בנפשו של כל אדם, כמו גם הניסיון "להרוג" את הצד התובעני, חסר המנוח, שאולי יהיה הרבה יותר קל בלעדיו.
אבל, כך מסתבר מייד, אין באמת תחרות בין שני חלקי הנפש. אלתרמן מראש מכיר בעליונותו של ה"הבל" שבו ובמעמדו המועדף, ומתוודה:
הלא תמיד ידעתי – הוא יקר ממני.
והוא רק הוא לך הטוב והיחיד.
על ערש מכאוביו גהרתי כאומנת,
הנעמתי לו שירים על מפוחית.
האלוהים האלתרמני, בדיוק כמו האלוהים התנכי, לא מסתפק סתם בפרי האדמה כמו שהביא קין – זו לא חוכמה, אלא דורש דווקא את "בכורות צאנך וחלביהן" – את הטוב ביותר שאתה מסוגל להפיק מעצמך, גם כשזה קשה ומייסר. וכמו קין לפניו, גם אלתרמן מכיר בסופו של דבר בעובדה שאתה לא באמת יכול לברוח מייעודך, והוא מסיים את האגרת במלים אלה:
אל עץ כבד, אלי, תבוא נפשי חיגרת.
תסיר את תרמילה הדל ותתמוטט
רציתי לחבר לך היום איגרת,
אבל אל לב הזמר נשברה העט.
ולפינת "המאמר שהייתי שמחה לכתוב בעצמי": הכתבה של אסף ענברי ב"הארץ"
"תם ויושב אוהלים " זה השם הקדום ל nerd.
המלחמה בין הגיקים והגוקים נמשכת כבר אלפי שנים.
בתוך כל גיק-יושב-מחשבים יושב ערס קטן ומחכה לפרוץ החוצה.
המקביל האסטרטלוגי:
בתוך כל גדי מתחבא טלה סמוי.
יש משהו מוזר בכל הסיפור של קין והבל, שהם בניהם של אדם וחוה-
קין נושא אות קין בפני מי? עם מי הוא התחתן? לא סופר על עוד אדם וחווה.
מוזר מאוד.
לגבי "אות קין" – זו אחת הדוגמאות לביטוי שמשמעותו התהפכה, ובקרוב אעלה רשומה שתביא עוד כמה וכמה דוגמאות לכך. ונכון שבסיפור יש חוסרים שמעוררים תמיהה – אם אין עוד אנשים, ממי הוא צריך הגנה? ואם אין עוד נשים – עם מי הוא התחתן? וכרגיל, במקום שהמקרא משמיט המדרשים משלימים, ויש כמובן לא מעט על פרשה זו. אותי אישית עניין יותר העיסוק במשמעויות הפנימיות של הסיפור.
אני מבסוט מהאל הטוב שמעדיף אנטריקוט עסיסי על פני סלט עלעלים פשוט.
התנ"ך שם את הזרקורים על קין והבל, אך זה לא אומר בהכרח שלא נולדו לאדם וחוה עוד ילדים. ומכיוון שבימים ההם אנשים חיו מאות שנים, לפחות כמו שמעון פרס, בהחלט מדובר על צאצאי אחים אחרים, הרוצים לנקום את מות הדוד היקר.
יש הגורסים שסיבת המריבה, איך לא, היא על נשים. הם נולדו 5 – קין והבל ועוד 3 אחיות תאומות. כל אח לקח אחות ואז המריבה הייתה על האחות הנוספת. וטוב ששלמה לא נולד אז, אחרת הסיפור היה על האחות המסכנה והחתוכה לשניים.
ויש הגורסים שהסיפור מלמדנו כי אין לאדם לחיות על ההבל לבדו, אחרת לא יאריכון חייו.
תודה שפרה על עוד פוסט כיפי. תנ"ך ואלתרמן, מה צריך יותר? אולי אנטריקוט…
האל הטוב, ייאמר לזכותו, לא ביקש לעצמו כלום. היו אלה בני האדם שהתחילו להתחרות ביניהם מי צדיק יותר גדול.
מה צריך יותר מזה? אהממ.. פוסט אורח… אהממ… "אות קין" וכאלה.
כן, הבנתי את הרמז הדק. הנושא מטופל ברמות הגבוהות ביותר. תודה על ההמתנה וסליחה על הסבלנות.
קראתי והצטמררתי.
האם מכיון
שאני אם לתאומים
שאני אם לבן אדם
שאני מוצאת אותם בקרבי זמן רב לאחר שעזבו את הרחם
שאני חשה אותם בלבבי
והם כבר לא שניים
נשארתי רק אני
מתחרה עם "שני חלקי הנפש" שלי.
אכן, היטבת לראות ולתאר את הנפש.
תודה לך,
איריס
בעקבות ההפניה שלך, קראתי פוסטים מהבלוג בזה אחר זה. את פשוט דרשנית מצוינת! מצער לחשוב כמה עמנו הפסיד לאורך הדורות, כשהנשים הודרו מלדרוש ולחדש בתורה.
מה שאת כותבת על העימות בין קין והבל דומה לאחת התיאוריות החשובות כיום בפסיכולוגיה – התיאוריה של טורי היגינס על שני סוגי התנהגויות ושני סוגים של נטיות – האדם שמחפש להימנע מצרות ולשמור על הקיים, ולעומתו האדם שמחפש להשיג ולהתקדם. היגינס ושותפיו מראים בניסויי מעבדה כיצד שתי הנטיות האלו קיימות בתוכנו (גם אם במידה שונה בקרב כל אחד ואחד), וניתן לעורר אותן בדרכים מעניינות ופשוטות.
חן-חן!
אשמח לארח אותך גם ברשומות הבאות.
ובינתיים העליתי אותך על ראש שמחתי
https://yahalam.wordpress.com/?page_id=207&preview=true
[…] 'קריאות אלתרמניות' קודמות – כאן על "אגרת" וכאן על […]