…אפילו ונוס תתכער,
בין התנור והמקרר
והכיריים.
כשחרוזי שיר השירים
כאן יתבשלו בתוך סירים
לצהריים
על כן בשם כל הקדושים,
אני דודך,
מצהיר בזאת שלא אבקש את ידך.
(ז'ורז' ברסאנס בתרגום נעמי שמר)
מחקר חדש שהתפרסם לאחרונה בודק את ההתייחסות ההלכתית אל יחסי מין בכפיה בקהילות אשכנז במאות 12-13 (למי שחושב שזה לא רלוונטי – מתברר כי הפסיקה דאז משמשת בסיס הלכתי עד ימינו). כותבת הדוקטורט מירב שניצר מתייחסת, בין השאר, לכפיית יחסי מין של בעל על אשתו, ועומדת על ההבדל בין שתי הגישות המרכזיות דאז: האחת שמתחשבת ברצונן של הנשים, ובה החזיקו מרבית חכמי צרפת, והשניה, של חכמי גרמניה, שהתייחסה לטענות הנשים בחשדנות וראתה בהן אמתלה לפירוק המשפחה. באופן פרדוקסלי, דווקא עליית כוחן ומעמדן של הנשים לאורך המאה ה-13 הביאה להשלטה גורפת של הגישה המחמירה ולדחיית תביעות גירושין של נשים "מורדות", אשר טענו שאינן מסוגלות להמשיך ולקיים יחסי אישות עם בעל שמאסו בו. הכותבת מציינת כי הסיבות ההיסטוריות לכך אינן נהירות, ומעלה השערה כי המאבק הרבני נועד להחזיר את הנשים למקומן "הראוי".
לצד ההסבר הסוציולוגי, אני רוצה להציע כאן הסבר נוסף.
במסורת ישראל – הן במקרא והן במסורת חז"ל – היופי והנשיות לעולם כרוכים בסכנה. שורה ארוכה של סיפורים מתארים לנו את הסכנות המתחוללות בעקבות יופי נשי ו/או תשוקה לנשים או של נשים: סכנת חיים נשקפת גם לאברהם וגם ליצחק בגלל נשותיהן יפות התואר שהמלך המקומי צפוי לחשוק בהן; סכנה של מעילה באמון מרחפת על ראשו של יוסף כשאשת פוטיפר מנסה לפתות אותו; דוד מסכן את חייו של אוריה החתי כדי לזכות בבת-שבע אשתו; אמנון בן דוד מתדרדר לאונס וגילוי עריות בגלל תשוקתו לתמר אחותו יפת התואר, הנשים הנוכריות מסכנות את חיי שמשון ובסוף מביאות לאובדנו ; ההירארכיה המשפחתית בממלכת פרס עומדת בסכנת ערעור בעקבות המרד של ושתי ועוד. מאידך, דווקא פוטנציאל ההרס הגלום בנשים מכשיר אותן לשמש חומת מגן מפני מצבי סיכון לאומיים, תוך שהן מסבות את הסכנה כבומרנג אל ראשו של המְפַגֵּע הפוטנציאלי. כך רחב שהצילה את חיי המרגלים של יהושע בן-נון וסייעה בכך לנפילת יריחו; יעל אשת חבר הקיני שפיתתה את סיסרא, רוצצה את גולגלתו ובכך הכריעה את גורל הקרב נגד צבא כנען; אביגיל, אשר בתושייתה מנעה מדוד מלך ישראל עוד רצח לא מוסרי – של נבל בעלה, שמת, כמה מפתיע, באופן עצמוני עשרה ימים לאחר מכן; ומעל כולן מתנשאת כמובן אסתר המלכה, שהצילה את יהודי שושן והמירה את ההרג שלהם בהרג המוני של אויביהם.
השאור שבאישה
רק מקום אחד ויחיד בתנ"ך הוא כולו שבח והלל חסרי הסתייגות ליופי, לנשיות ולתשוקה המתפרצת. שיר השירים. מה עושים עם חומר הנפץ הזה שהצליח להיכנס למקרא למרות ההתנגדות של חלק מהחכמים? אפשרות אחת היא לעקר אותו לחלוטין מהמטען הארוטי ולדרוש אותו ברוח האלגורית-מיסטית מבית מדרשו של רבי עקיבא, כשיר אהבה בין אלוהים לעמו: "… שאין כל העולם כולו כדאי כיום שניתן בו שיר השירים לישראל, שכל כתובים קודש ושיר השירים קודש קדשים". (משנה, מסכת ידיים ג' ה')
אבל ישנה דרך פשוטה וישירה הרבה יותר, הנעשית כבר במסגרת הקובץ המקראי עצמו: הצבת תמונת ראי הפוכה, ממנה עולה "דונה אידיאלה" שונה בתכלית. זהו המזמור אשת חיל (משלי פרק ל"א), המונה לפי סדר הא'-ב' את התכונות הנשיות הראויות להערכה. לא לחינם הפך מזמור זה לשיר הלל המושר מדי ערב שבת כהבעת תודה לאם הבית על מסירותה בכלל ולקראת השבת בפרט.
כמעט לכל פסוק מאשת חיל יש מקבילה בשיר השירים, אבל איזה הבדל! כדי לא להאריך, בחרתי להביא רק את הדוגמאות הבולטות ביותר:
אשה, למה היא דומה?
שיר השירים: לְסֻסָתִי בְּרִכְבֵי פַרְעֹה דִּמִּיתִיךְ רַעְיָתִי
משלי: הָיְתָה כָּאֳנִיּוֹת סוֹחֵר מִמֶּרְחָק תָּבִיא לַחְמָהּ
מה עושה לה טוב?
שיר השירים: טוֹבִים דֹּדֶיךָ מִיָּיִן
משלי טָעֲמָה כִּי טוֹב סַחְרָהּ
למה היא לא מצליחה לישון כמו שצריך?
שיר השירים: עַל-מִשְׁכָּבִי, בַּלֵּילוֹת בִּקַּשְׁתִּי אֵת שֶׁאָהֲבָה נַפְשִׁי
משלי: וַתָּקָם בְּעוֹד לַיְלָה וַתִּתֵּן טֶרֶף לְבֵיתָהּ וְחֹק לְנַעֲרֹתֶיהָ
הטבע עושה לה חשק ל:
שיר השירים: לְכָה דוֹדִי נֵצֵא הַשָּׂדֶה…. נַשְׁכִּימָה לַכְּרָמִים… שָׁם אֶתֵּן אֶת-דֹּדַי לָךְ
משלי: זָמְמָה שָׂדֶה וַתִּקָּחֵהוּ מִפְּרִי כַפֶּיהָ נָטְעָה כָּרֶם
במה היא מצליחה לבלוט לעומת הבנות האחרות?
שיר השירים: כשׁוֹשַׁנָּה בֵּין הַחוֹחִים, כֵּן רַעְיָתִי בֵּין הַבָּנוֹת
משלי: רַבּוֹת בָּנוֹת עָשׂוּ חָיִל וְאַתְּ עָלִית עַל כֻּלָּנָה
מי יודע להכיר בכישוריה?
שיר השירים: רָאוּהָ בָנוֹת וַיְאַשְּׁרוּהָ, מְלָכוֹת וּפִילַגְשִׁים וַיְהַלְלוּהָ
משלי:קָמוּ בָנֶיהָ וַיְאַשְּׁרוּהָ בַּעְלָהּ ויְהַלְלָהּ:
אך מעל הכול, בולט ההבדל בהתייחסות אל היופי
שיר השירים עתיר בתיאורים גופניים, שאינם פוסחים על אף איבר מאבריה של האשה הנחשקת:
הִנָּךְ יָפָה רַעְיָתִי, הִנָּךְ יָפָה–עֵינַיִךְ יוֹנִים, מִבַּעַד לְצַמָּתֵךְ; שַׂעְרֵךְ כְּעֵדֶר הָעִזִּים, שֶׁגָּלְשׁוּ מֵהַר גִּלְעָד. ב שִׁנַּיִךְ כְּעֵדֶר הַקְּצוּבוֹת, שֶׁעָלוּ מִן-הָרַחְצָה: שֶׁכֻּלָּם מַתְאִימוֹת וְשַׁכֻּלָה אֵין בָּהֶם. ג כְּחוּט הַשָּׁנִי שִׂפְתוֹתַיִךְ, וּמִדְבָּרֵךְ נָאוֶה; כְּפֶלַח הָרִמּוֹן רַקָּתֵךְ, מִבַּעַד לְצַמָּתֵךְ. ד כְּמִגְדַּל דָּוִיד צַוָּארֵךְ, בָּנוּי לְתַלְפִּיּוֹת; אֶלֶף הַמָּגֵן תָּלוּי עָלָיו, כֹּל שִׁלְטֵי הַגִּבֹּרִים. ה שְׁנֵי שָׁדַיִךְ כִּשְׁנֵי עֳפָרִים, תְּאוֹמֵי צְבִיָּה, הָרוֹעִים בַּשּׁוֹשַׁנִּים. (שה"ש פרק ד)
לכל אלו אין כל אזכור בספר משלי, הפוסק נחרצות:
שֶׁקֶר הַחֵן וְהֶבֶל הַיֹּפִי אִשָּׁה יִרְאַת ה' הִיא תִתְהַלָּל:
אה, כן, כמה איברים נועזים בכל זאת הצליחו לחמוק פנימה – הידיים, הפה והשפתיים. אבל רק אחרי הכשרתם למהדרין:
שיר השירים: ְיָדַי נָטְפוּ-מוֹר, וְאֶצְבְּעֹתַי מוֹר עֹבֵר עַל כַּפּוֹת הַמַּנְעוּל
משלי: יָדֶיהָ שִׁלְּחָה בַכִּישׁוֹר וְכַפֶּיהָ תָּמְכוּ פָלֶךְ: כַּפָּהּ פָּרְשָׂה לֶעָנִי וְיָדֶיהָ שִׁלְּחָה לָאֶבְיוֹן
שיר השירים: יִשָּׁקֵנִי מִנְּשִׁיקוֹת פִּיהוּ
משלי: פִּיהָ פָּתְחָה בְחָכְמָה
שיר השירים: דְּבַשׁ וְחָלָב תַּחַת לְשׁוֹנֵךְ
משלי: תוֹרַת חֶסֶד עַל לְשׁוֹנָה
הוללת או מנהלת
מה קרה לסוסה הקלה והפרועה שהפכה לאוניית סוחר כבדה? איך השפתיים המתוקות החלו להפיק דברי חוכמה במקום נשיקות? היא התחתנה. אמנם התכונות החיוביות הבסיסיות של האשה – היוזמה, המסירות הטוטאלית והפעלתנות נותרו כשהיו, אך הן מתועלות לאפיקים אחרים: קודם היא השכימה למעשה האהבה, כעת – למשימות היומיום הרבות. בעבר שימשו לה השדה והכרם למפגשים לוהטים, עכשיו הם נכסי נדל"ן מניבים. את הריגוש והסיפוק היא שואבת מהביזנס. והיופי – למי אכפת?
שני המזמורים מציבים זה מול זה שני דגמים מוקצנים של דמות האשה, ה"הוללת" מול ה"מנהלת". ככל שאת מתקרבת יותר לאחד הקצוות, בהכרח את מתרחקת מניגודו.
ובחזרה לנשות אשכנז איתן פתחנו. ככל שמעמדן הכלכלי, החברתי וההלכתי עלה, הן התמקמו חזק יותר בקצה "המנהלי" של הסקאלה, ככאלה, ההתייחסות הרבנית ציפתה מהן לתפקד לפי המודל של "אשת חיל". מסחר, צדקה ודאגה לבית – אִין, מין ונשיות- אאוט. במצב כזה, הנימוק "מאסתי בו" לא יכול להיחשב כלגיטימי ונתפס רק כתירוץ לפירוק הנישואים. היות והמשמעות הכלכלית של פירוק כזה היתה כבדת משקל וממילא נחשבה יותר, היא זו שהכריעה את הכף.
_________________________________________________________________
…והם חיים ביגע ופגע עד עצם היום הזה
(מתוך הסידרה Fallen Princesses של הצלמת דינה גולדשטיין)
_________________________________________________________________
בשולי הדברים: תוך כדי עבודה על הפוסט הזה הגיעה אליי הידיעה על פטירתו של מורי ורבי יוסקה אחיטוב ז"ל. מי מקוראי הבלוג שנמנה על הכיתה שיוסקה חינך בתיכון (בתיכון!) יודע על מה אני מדברת. מי שלא, יוכל לקבל מושג בפוסט היפה של חגי משגב.
בשנה האחרונה התחלנו, חלק מבני הכיתה, לערוך מפגשי לימוד עם יוסקה, כי ידענו שאין לנו עוד הרבה זמן (ורצינו להאמין שהוא לא יודע). המפגשים הללו, הדיונים שהמשכתי לנהל עם יוסקה במייל בעקבותיהם, והתשבחות ששלח על רשומות שאהב במיוחד, היו אחד ממקורות ההשראה שלי בכתיבת הבלוג. עבורי, יוסקה הוא פניה של היהדות כפי שראוי לה להיות – הומניסטית, שוויונית, ורחבת דעת ולב.
זה מה שקורה כאשר נשים חורגות מתחומי הבנתן ומסבכות דברים פשוטים רק בגלל קוצר דעתן. אם החוקרת המלומדת ובעלת הפוסט הדעתנית היו שואלת את מושאי החקירה (גברים) במקום להפריח תיאריות מופרכות ומסולפות הן היו מקבלות את התשובה הפשוטה והברורה: אנחנו פשוט לא מוכנים לשמוע "לא" (כשאת אומרת לא למה את מתכוונת!?). זה מעלה לנו את הסעיף, מטריף אותנו, מוציא מאיתנו את כל השדים והופך אותנו לנקמנים קטנוניים. זאת כל התורה כולה על… אחד ואידך זיל גמור. נכון שפורמלית אשה יותאת בטענת "מאוס עלי" והרמבם כותב בפורש שאין לכפות יחסי מין אבל הרי אנחנו הגברים קובעי מפרשי ומיישמי ההלכה למעשה אז אין להתפלא שמוצאים את כל הסיבות הנכונות לקשור את הנשים למיטה.
בעניין אשת החיל והשחרחורת (כפי שמכנות אותה הנשים הקנאיות מסוגן של המחברת המלומדת) הרי מבחינתנו הגברים אין כאן שני סוגים נשים ולא לפני ואחרי החתונה. הפנטזיה הגברית האולטימבית היא "הכל כלול": אשה רבת הפעלים, אשת קריירה, משכילה, מצליחה בחוץ. עקרת בית למופת, אמא מושלמת ומארחת מדופלמת בבית. אבל במיטה – זונה עתירת חשק ורבת פעלולים.
קשה לכן? לא מתאים לכן? אפשר להסתפק במיומנות השלישית…
בסדר, אל תצעק עליי! אתם לא יכולים לבלבל את מוחותינו הקטנים ולהגיד לנו פעם ככה ופעם ככה. פעם להתייחס בהבנה לרצון הנשי ופעם לא, פעם לרצות אותנו רק יפות ופעם רק חסודות.זה אתגר מורכב מדיי בשבילנו.
ועכשיו ברצינות: נכון שההתייחסות הרבנית המקובלת ביחס לנשים לוקה ביחס הנע בין זלזול ופטרונות למיזוגניה של ממש. (את מה שאתה מדגים בחיקוי ציני כתב לי ברצינות גמורה טוקבקיסט שהגיב על אחת הרשומות שלי שפורסמה בווינט יהדות: "עם כל הכבוד, אשה שלא שמה כיסוי ראש ואיזור הצוואר פתוח מדי אין לה זכות דיבור…ברור שלא תביני אף פסק").
נכונה גם הטענה השניה שלך (כך לפחות סיפרו לי) לגבי הפנטזיה הגברית על הוונדר-וומן רבת הכישורים. ובכל זאת, עובדה שיש יציאות אחרות גם בתפיסה הרבנית וגם בתפיסה הגברית, שסודקות את הקונספציה שלך. חכמי צרפת, לפחות בתקופה מסויימת, כן התחשבו בנשים."אשת חיל" אמנם מעמיד אידיאל של אשה כלילת-תכונות, אבל מוציא לגמרי מרשימת הדרישות את היופי החיצוני. וכשיש סדקים – הסקרנות הנשית כמובן תנסה להציץ פנימה. תסגרו אותם מהר!
שלום.
ההשוואה בין עלמת שיר השירים לבין אשת הקריירה ממשלי שעשעה אותי מאוד, תודה 🙂
אפשר להסתכל על הניגודיות הזאת לאו דווקא בתוך דרישות משתנות מהאישה, אלא דרישות שונות מנשים שונות. אם נאמץ את הגישה המסורתית ש"אשת חיל" הוא למעשה הספד לאמו של שלמה מפי בנה, הרי שבתור תיאור פעליה של אימי, סביר להניח שלא אכלול תיאורים ארוטיים אלא "מה היא השאירה אחריה כאן". בנוסף, הגישה המסורתית שלפיה ספר משלי חובר "בגיל האמצעי" של שלמה, בעוד שיר השירים "בימי הנערות" מסביר את ההתמקדות – הצעירים רוצים לתהולל, אבל המבוגרים כבר חושבים על פרנסה…
אתה צודק שהאופציה הכי סבירה להבדלי הגישה היא נסיבות כתיבה שונות – בין אם נקבל את הגישה המסורתית המייחסת את הספרים לשלמה ובין אם את הגישה הספרותית-מחקרית הרואה בהם אסופות של כתבים שונים. האחד הוא שירי אהבה והשני הספד לאשה בעלת מעמד (אֵם שלמה דווקא? הפרשנות הזו מתבססת על החלק הראשון של הפרק, שאחריו מתחיל המזמור, אך לא כל כך מסתדרת עם תוכנו. ובכל מקרה, גם כשמדובר בהספד, יש הבדל בין *לא לכלול* התייחסות לצד הגופני, כפי שאתה מציע, לבין שלילה מפורשת שלו כהבל ושקר). אך היות ושני מקורות אלו הפכו זה מכבר לתיאור דמותה של ה"כל-אשה", מתבקש לבדוק את הייצוג הנשי הכללי העולה מהם.
אתה צודק גם שהחלוקה לשתי נשים שונות – אשת חיק ואשת חוק – היא הגישה המקובלת. ניתן לראות זאת גם במסורת אחרת על כפל הייצוגים של האשה – חוה ולילית. האחת היא אשת בית, נאמנה, מסורה ואחראית למסגרת המשפחתית ולעומתה – הדמות היצרית, המושכת, שאינה כבולה למסגרות, הסוחפת להרפתקה ומאיימת על התא המשפחתי.
ובכל זאת, הדימיון בין שני המקורות, שכאמור הבאתי רק חלק ממנו ואתה מוזמן להמשיך ולהשתעשע בו, העלה אצלי אפשרות קריאה חלופית, על פיה מדובר על תנועה מקצה אחד לשני של אותה אשה עצמה, כפי שמיטיב לבטא השיר של ברסאנס.
אמו של שלמה ידועה הרבה יותר כיפהפיה שרלילית ותככנית מאשר כאשת חוק.
בת שבע אם שלמה היא בדיוק דוגמה לאשה שהולכת מצד אחד של הסקאלה לצד השני – מהרוחצת על הגג מול בית המלך אל תפקיד האשה הראשונה, כשבכל אחד מהתפקידים היא משחקת בקלפים שיש לה בצורה הטובה ביותר.
באף אחד מהתפקידים קשה לי לדמיין "יָדֶיהָ, שִׁלְּחָה בַכִּישׁוֹר; וְכַפֶּיהָ, תָּמְכוּ פָלֶךְ", וודאי שלא "בָּטַח בָּהּ, לֵב בַּעְלָהּ"
🙂
מרתק
תודה, שמחה שמצאת עניין.
(ועל הדרך גם נכנסתי לבלוג המקסים שלך. ארכיאולוגיה! אחד התחומים הכי מרתקים ומעוררי דמיון בעיני, אם כי אני איגנורנטית גמורה)
יכולים גם יכולים הגברים לכתוב את דעתם בנושא, ומבורכים הם אלה שעשו.
אבל הם אינם יכולים להבין זאת בגופם, לחוש על בשרם, כמו הנשים.
תודה לשפרה שכתבה על מה שלא ניתן לגברים להרגיש אותו.
יש הרבה אמת בדברייך. מצד שני אני מעריכה את הגברים שמסוגלים להסתכל על העמדה הגברית בביקורתיות ולנסות להבין את הצד שלנו. זה נותן תקווה ליחסים אחרים וליהדות אחרת.