בְּלֵיל זֶה יִבְכָּיוּן וְיֵילִילוּ בָּנַי.
בְּלֵיל זֶה חָרַב בֵּית קָדְשִׁי וְנִשְׂרְפוּ אַרְמוֹנַי.
וְכָל בֵּית יִשְׂרָאֵל יֶהְגּוּ בִיגוֹנַי.
וְיִבְכּוּ אֶת הַשְּׂרֵפָה אֲשֶׁר שָׂרַף יְיָ:
"תשעה באב – יום בחירה", כתוב בלוח השנה שלי, ובכך הוא מגדיר מבלי-משים את משמעות היום הזה לגביי. יום שאני מרגישה צורך לברר ולבחור מה הוא אומר לי ואיך לציין אותו. בין שני הקצוות – זה הדתי, שלגביו שאלת הבחירה לא קיימת כי מדובר בפורמט נתון של צום ומנהגי אבלות, וזה החילוני שמסתפק בדחקות סטייל "עכשיו במבצע: שנאה חצי-חינם", חסרה לי המשמעות האישית והעכשווית. מסתבר שיש עוד מחפשים כמוני. קבוצה גדולה מהם גדשה אמש את אולם צוותא, לערב מיוחד שניסה לחבר את המסורתי עם האקטואלי.
הקהל, במפתיע, היה מגוון מאוד, וכך גם הדוברים שעל הבמה, שניסו, כל אחד בדרכו, להציג את נקודת המבט האישית שלהם על תשעה באב. וכך, בין אגדה תלמודית לזכרונות על מנהגי "שלושת השבועות" בבני ברק, בין דיון על המושגים הארכיטיפיים של בית וחורבן לדיון על דמות "האל הפצוע", נוצר תמהיל מרתק, שהזמין לעצור רגע ולהתעכב על האובדנים שלנו – הפרטיים, הכלליים והלאומיים, ולתת להם את המקום והזמן, לפני שממהרים לחפש נחמה.
במהלך הערב גם נקראו קטעים ממגילת איכה, בהטעמה המסורתית. לא נעים להודות, אבל מגילת איכה, יחד עם המנגינה המלנכולית שלה, מהלכת עליי קסם אפל עוד מילדות. מה יש בה, במגילה הזאת, שכל-כך תופס את הלב? נדמה לי שזה הפער הבלתי נתפס בין הלשון הפיוטית לבין הפירוט החי של הזוועות, שחוזר שוב ושוב, כשברקע מהדהדת כל הזמן השאלה "איכה" – איך ייתכן שדבר כזה יכול לקרות.
אלפיים שנה מאוחר יותר יתחלף ה"איך" ב"איפה" של ה'איפה-היה-אלוהים-בשואה'. אבל בניגוד לדור השואה, הדורות שאחרי חורבן בית ראשון עדיין לא פיטרו את אלוהים, אלא ניסו לאחות מחדש את הלוחות השבורים, ולהקים היכלות של מילים ורעיונות במקום ההיכל הפיזי שחרב.
לאורך הערב משובצים קטעי שירה ישראלית, וגם הפיוט המרכזי של תשעה באב: "אלי ציון ועריה", שהושר על-ידי כל הקהל. להאזנה לביצוע היפה של רונה קינן לחצו כאן.
והנה משהו שלא רבים יודעים: את המנגינה הנוגעת ללב חיבר לא אחר מאשר קורט וייל , אחד היוצרים הבולטים של יהדות גרמניה, שעברה חורבן בית משל עצמה. וייל היה בנו של חזן וחיבר גם מנגינות דתיות, שאחת מהן שודכה לפיוט הזה. למרבה הצער, רוב אלו שמכירים את הקינות של תשעה באב לא מכירים את יצירותיו של וייל, ומהצד השני, חובבי וייל מכירים בעיקר את הלחנים האקספרסיביים שלו למילותיו של ברכט על דמויות מעולם הצללים כמו מקי סכינאי ואנקש. בלי לנסות להיות איזו מטיפה בשער, נראה לי שהדוגמה הקטנה הזאת יכולה להעיד כמה מפסיד כל צד, וכמה מפסידים כולנו, כשאנחנו משאירים אוצרות תרבות שלמים חבויים מאחורי הדלת של הצד אחר. ואולי, אחרי למעלה מאלפיים שנות, הגיע הזמן להחליף את התהיה "איכה קרה השבר", בשאלה – איך יוצרים את התיקון.
עדכון: בעקבות תגובות שקיבלתי לפוסט הזה (כן כאן בתגובות והן בע"פ) מסתבר שהקטע האחרון בפוסט שגוי, וכי מהלך הדברים היה כנראה הפוך – כבנו של חזן, וייל הכיר מהבית את הנעימה העתיקה של "אלי ציון ועריה" ועשה בה שימוש ביצירתו. ועדיין, מסקנתי על חשיבות החיבור בין העולמות בעינה עומדת.
"זה הדתי, שלגביו שאלת הבחירה לא קיימת" – חשבתי שעברנו כבר את השלב הזה. קיימת, חיה ובועטת! ולא רק זה אלא שלצד הדתי משימה כפולה: לפני שהוא יוצק תוכן חדש עליו לרוקן קצת מהתוכן הישן כדי לא ליצור גודש מעיק ומסורבל. במקרה של ט' באב ותרבות החורבן בכללה המצב עוד יותר קשה שכן המשך הקינה על החורבן כאשר עינינו רואות, אזנינו שומעות, רגלינו דורכות וידינו ממששות את בניין הארץ והתקומה הלאומית גורם לתחושה של שקר, קינת ותלונת חינם וכפיות תודה. הנסיון לשלב את חורבן השואה כדי לתת משמעות אמיתית יותר לא מצליח משתי סיבות – ראשית היחס הכמותי בין בקינה על החורבן לבין הקינה על השואה לא פרופורציונאלי (והרי לא מדובר כאן על אסון נוסף שצריך להתאבל עליו אלא על אסון חליפי לחורבן שכבר לא קיים – ולא שכחתי שביהמ"ק השלישי עוד לא קם), ושנית השואה זכתה לימים יעודיים משלה.
אז מה עושים בט' באב? אני צם וקורא איכה כדי לא לחרוג מהקונצנסוס ההלכתי ו"לא אומר" קינות בכוונה רבה כדי לחגוג את התקומה (גאולה)
נ.ב.
אי אפשר להיות חבר מועדון כדי לחסוך את הקלדת הפרטים בכל פעם מחדש?
או, הגענו לענף האולימפי הכה-יהודי של מי סובל יותר. בוא נסכם שכל מי שלא עושה את הדברים כמצוות אנשים מלומדה נדון לעמוד מדי שנה מול תשעה באב ולתהות עד כמה התכנים הנוכחיים רלוונטיים. בינינו, אני לא בטוחה שהגישה שלך מייצגת את הדתי הממוצע. בדרך כלל נוח יותר להיתלות בטקסים מובנים (חוץ מזה, הקינות שאתה מוותר עליהן במוצהר הן פשוט יפיפיות!)
הרב בני לאו כתב היום בפייסבוק פוסט שמסכם יפה את הדואליות לגבי היום הזה. ואם בהבאת הדברים בשם אומרם אני תורמת גאולה לעולם – דייני.
"אני מסיים את אמירת הקינות והרגשות מעורבים. חלק פורטות על נימים דקים של געגוע מדוייק לאיזו הרמוניה בין אדם לשמים ובין אדם לאדם, חלק מתארות את חווית חסרי הבית המתגלגלים מגולה לגולה, אחרות מתארות את הלב המושפל בראותו את יפי העולם ושיממונו של הבית שלי. אני נמצא בירושלים עטוף במשפחה, בקהילה, בחברה ובמדינה ויודע שמציאות החיים שלנו שונה. אנחנו במציאות שאבות אבותינו לא יכלו אפילו לחלום עליה.
יש קינה (מיוחסת לאבן עזרא) המתארת את "צאתי ממצרים" בגעגוע לימי המדבר, בהם היינו מוגנים על ידי השכינה. אבל אנחנו בחרנו להכנס לארץ. אנחנו לא "דור מדבר" שפחד להיכנס לארץ. אנחנו לא מבקשים להתכרבל בחיק אם אוהבת ולהישאר עוללים. בחרנו להיות מבוגרים ולבנות מדינה. הפיוט המקסים הזה ( מצורף קישור מאתר פיוט) לא מדבר עלינו. הוא מדבר על געגוע לחיי תלות באלקים ולא חיי בגרות של עם בארצו. הפיוט מתוק אך לא מספיק כדי שיעורר אותי למחשבות של אחריות ותיקון. אחריות להורים מבוגרים שמתמודדים עם חווית הגיל השלישי, אחריות לילדים שהפכו לזוגות צעירים ועובדים קשה כדי לעמוד על רגלי עצמם (ועוד לא דיברנו על דיור בר הסגה), אחריות לקהילה שיש בה עולים וותיקים, שמרנים וחדשנים וכולם מבקשים להיות שותפים לבניין החברה והרוח של ירושלים, אחריות לפער נורא בין דתיים לחילוניים, שהולך וגדל למימדי ניכור וניתוק. אפשר להמשיך לתאר את מעגלי האחריות עד לתיקון עולם.
תשעה באב שלנו אינו דכאוני. ב"ה נטייל אחרי הצהרים לכותל לאמירת סליחות, יחד עם רבבות עמך בית ישראל. העיר אינה שוממה ואינה אבלה מבלי בניה. לא נכון לנו לבכות רק את הבכי של הדורות הקודמים. כדאי לשים לב ולדייק את התפילות שלנו שלא תהיינה תפילות שווא. ניכרים דברי אמת ולא כדאי לזייף בתפילה.
ברוח דברי אבן עזרא בפיוטו, אנו מסיימים בתפילה שישיב וימלא אותנו ברוח חכמה וענוה לשמור על הבית הפרטי והכללי שאנו עמלים לבנות".
http://www.piyut.org.il/textual/286.html
ולגבי מערכת התגובות: אתה בהחלט רשום כחבר מועדון, אבל אין מנוס מרישום הפרטים כל פעם מחדש (אלא אם אתה בלוגר בוורדפרס בעצמך). רק שזה לא ימנע ממך להמשיך ולהגיב!
מי אני שאחלוק על הרב בני ושייקה? אבל אני נתלה בדבריו ש"לא כדאי לזייף".
עניינו המרכזי של ט' באב מאז ומעולם הוא קינה על חורבן (הבית + הטראומה התורנית) וציפייה לגאולה. אם נהפוך אותו ליום של "חשבון נפש" מה נעשה בראה"ש וביום כיפור? ואם נהפוך אותו ליום "חברתי" מה נעשה בפסח ובסוכות? יש בעיה מסויימת בנסיון לצקת תוכן עדכני (ניו-אייג'י?) בכל ארוע מפני שכך הם נעשים דומים מידי זה לזה. מכיוון שאין לנו אומץ/יכולת/כנות להפוך אותו על פניו לחג גאולה (יום-עצמאות דתי) אנחנו נידונים להמשיך ולקונן. המחשבה שניה, אולי כדאי לקונן על חוסר האומץ/יכולת/כנות.
קראתי את השיר של ללי בדואל (לא ברור לי ההקשר שבו הוא נשלח) ונדמה לי שהוא משקף את המצוקה הזו ואת הבעייתיות בנסיון לכפות עליו תכנים חדשים.
ייתכן שקריאה דיאלקטית של מבחר קינות, גלות כנגד גאולה – אבותינו סבלו ואינם ואנחנו את שכר יסוריהם קיבלנו – תיטיב עמנו.
אני לא יודע למה אבל בניגוד לסליחות, תפילות או פיוטים אחרים הקינות לא מדברות אלי גם במישור הספרותי, אסתטי, או רגשי כך שאפילו "נחת רוח עברית" אין לי בקריאתן.
ובבנין פּוּעַל ננוחם…
שמח לשמוע על האירוע אמש בצוותא, שהיה חלק ממארג של אירועים רבים שהתרחשו אמש, שעניינם לתווך על הפער, ולמשמע את ט באב אל הווית חיינו, לא כיום של אבל אלא יותר כיום של תיקון. לפני כתשע שנים ההיתי מיוזמי האירוע הראשון במארג זה, שהתקיים בחצר המרכז שלי. "הח' שלפני הט' " קראנו לו… ומאז פשטה היוזמה, וליל ט' באב הפך להיות עוד ציון דרך חשוב במפה המרתקת המתהווה של ארגוני ההתחדשות למיניהן.. גם אמש השתתפו מאות אנשים באירוע שקיימנו אצלנו עם ד"ר אבינועם רוזנק, רוחמה וויס ועוד.. אשרי מי שבידו לתווך ולתקן…
כן ירבו אירועים כאלה. עצם קיומם והעובדה שהם הולכים ומתרחבים מצליחים להוריד אצלי את מפלס הפסימיות.
לדרור – לגבי הימים הנוראים ותשעה באב, אני לא חוששת מטשטוש התכנים, להיפך. נכון ששניהם מספקים לנו זמן ומוכנות נפשית לתיקון, אלא שבעוד הימים הנוראים מוקדשים לתיקון האישי, אלו של אב מוקדשים לתיקון חברתי, וטוב שכך. אני מסכימה שהטקסים גולשים לפעמים לעודף אקטואליזציה (בזה שהשתתפתי בו, למשל, הביאו מישהי לדבר על מצוקת מסתננים קטינים וחורבן הבית שלהם. חשוב, מעניין, אך נראה לי מודבק באופן מלאכותי). ובכל זאת – החורבן צריך לשמש לנו אות אזהרה לאן יכולה חברה להידרדר ומה עלולות להיות התוצאות, ובעניין זה אני בהחלט מקבלת את דבריו של הרב בני, על הצורך ביצירת חברה בוגרת ואחראית לאור לקחי העבר. יש גם משהו מאוד נכון בזרימה של לוח השנה, שמאפשר לנו כל שנה מחדש לעשות את חשבון הנפש הכללי ולאחריו להתכנס לעצמנו לחשבון נפש פרטי.
ואשר לבחירת התכנים המוזיקליים – אכן, קשה לדבוק בקינות המסורתיות (אם כי זו המתארת את הדיאלוג של "אהלה ואהליבה" מצמררת בעיני). הפתרון של "בית תפילה ישראלי" שהיה שותף לטקס היה לכלול בו גם את "שחקי שחקי על החלומות", "שיר ארץ" ו"האמנם עוד יבואו ימים", שכאשר הם מושרים בציבור הם מהווים סוג של תפילה בת-זמננו.
שלום לך,
תיקון קטן: את המנגינה של "אלי ציון" לא כתב קורט וייל. הוא מושר במנגינה הזאת (ובווארייאציות שאינן מהותיות) כבר עשרות אם לא מאות שנים בקהילות אשכנז, הרבה לפני שנולד וייל. אולי את מכירה עיבוד שלו ליצירה (אשמח לדעת על קיומו).
גבריאל שלום,
כבת ליוצאי גרמניה, אני אכן מכירה היטב את המנגינה מהבית.
לפני שנים נכחתי בערב מוזיקלי שהגישה הזמרת עדי עציון-זק, שהוקדש לסקירה מקיפה על קורט וייל – חייו ויצירותיו.
בין השאר הוזכרה שם גם עובדת היותו בן של חזן והמוזיקה הליטורגית שחיבר, ולהפתעתי הגדולה אחד הקטעים שהושר – היה המנגינה של "אלי ציון ועריה"
עד כמה שאני מצליחה לזכור (זה היה כבר לפני די הרבה זמן) המילים לא היו של הקינה אלא מילים אחרות, נדמה לי שבגרמנית.
אתה יכול לתאר לעצמך את ההפתעה וההתרגשות שחשתי, כששמעתי בפורום הזה מנגינה שהכרתי אותה בכלל בהקשר אחר.
ייתכן כמובן שהמהלך היה הפוך, וכי וייל השתמש בלחן שהכיר מהבית. בי, בכל מקרה, החיבור בין העולמות השאיר עליי רושם עז, שחותמו חוזר ועולה בכל פעם שאני שומעת את המנגינה הזאת.
שלום שפרה,
דברייך ותיאורך ריגשו אותי.
לעצם העניין, הסיפא של דברייך ודאי נכון: וייל השתמש במנגינה הישנה והידועה ולא להפך. עצם העובדה שהמנגינה הזאת משותפת לכל קהילות האשכנזים – פולנים, הונגרים, ליטאים, גרמנים – מוכיחה את עתיקותה היחסית (אני מעריך מאות שנים), וודאי לפני זמנו של וייל. קרה כאן כנראה דבר דומה שקרה למנגינה של "כל נדרי", שזכתה לעיבוד ותזמור נפלא של מקס ברוך, ויש עוד דוגמאות.
לא הייתי מתנגד לשמוע את מה ששמעת אז – אולי יש דרך לאתר את היצירה הזאת?
בברכה,
גבי
היתה לי תכתובת בנדון עם אסטבן גוטפריד, מנהל בית תפילה ישראלי, שהבטיח לנסות לבדוק את העניין עם עדי עציון-זק עצמה. אעדכן אם יהיה לי מידע נוסף (וכמובן אשמח אם מי מהקוראים יוכל לסייע)
תודה מראש.
גבי