על מאגיה, תפילה, ומה שביניהן.
תקציר שני החלקים הקודמים: יחסה של היהדות אל המאגיה, לאורך כל הדרך, נע בין שני קצוות: ברמה המוצהרת – הסתייגות ואף התנערות. אך ברמה המעשית, מצוות הקשורות במצבי סיכון עטו על עצמן בהדרגה תוספות מאגיות, ונוסחאות הגנה עתיקות יומין שולבו בנוסח התפילה הפורמלי.
בחלק זה: מה קורה כאשר המאגיה עוברת מהספסל האחורי אל מושב הנהג?
ישנם מקרים שבהם המעטפת המאגית תופחת במידה כזאת עד שהיא מאפילה על הגרעין ההלכתי המקורי. שתי הדוגמאות הבולטות לכך הן מזוזה והפרשת חלה.
המזוזה – קלף מנצח
הדוגמה הטובה ביותר להבדל בין מעשה דתי "נטו" לכזה שהמאגיה גברה עליו, היא ההתייחסות השונה למצוות תפילין ולמצוות מזוזה. לכאורה, שתיהן כמעט זהות:
מטרתן לשמש תזכורת מתמדת ליסודות המכוננים של היהדות – אמונה באל אחד, אהבתו וקיום מצוותיו; הן נובעות מאותו מקור בתורה: "וְהָיוּ הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם עַל לְבָבֶךָ…. וּקְשַׁרְתָּם לְאוֹת עַל יָדֶךָ וְהָיוּ לְטֹטָפֹת בֵּין עֵינֶיךָ. וּכְתַבְתָּם עַל מְזוּזֹת בֵּיתֶךָ וּבִשְׁעָרֶיךָ" (דברים ו' 6-8); גם תוכנן הדתי דומה: שתי פרשיות קריאת שמע כתובות על קלף (בתפילין מתווספות אליהן שתי פרשיות נוספות) וארוזות במיכל – עשוי עור עם רצועות קשירה בתפילין, או גלולות בתוך "בית" המוצמד למשקוף במקרה של מזוזה. ההבדל היחיד הוא בחיוב המצווה – בתפילין חייבים רק גברים מגיל 13, ואילו במזוזה חייבים כל ישראל.
אך בעוד ההבדל ההלכתי הוא מינורי, המטען המאגי המפריד ביניהן הוא דרמטי:
התפילין נותרו כמצווה דתית נטו, חפים מסימבוליקה וממטענים מאגיים. לעומתם, המשמעות המאגית של המזוזה כשומרת הבית מכוחות מזיקים הפכה להיות הזיהוי העיקרי שלה. אם בגלל מיקומה האסטרטגי בפתח הבית – קו התפר בין הפנים המוכר והבטוח לבין החוץ המאיים, ואם בגלל הזיקה למריחת הדם על המשקוף כהגנה מהמלאך המשחית לפני היציאה ממצרים. עם זאת, מריחת הדם במצרים שייכת עדיין לרובד הקדום יותר של מאגיה פיזית, ואילו המזוזה כבר נשענת במובהק על המאגיה המילולית, שבה המילים הן-הן כוח המגן, כפי שהסברתי בחלק הראשון.
המשקל של המילים חשוב עד כדי כך, שאפילו טעות קטנה באחת האותיות מביאה לא רק לפסילה דתית של המזוזה, בדומה לתפילין ולספר תורה, אלא גם – ואולי בעיקר – לפסילתה המאגית! מזוזה פסולה נחשבת כמי שאיבדה את כוח ההגנה ובכך חושפת את בני הבית לסכנה, ומכאן המנהג לבדוק מזוזות בבית שאירע בו אסון.
הוספת חיזוקים: החל מהמאה ה-11 בארצות אשכנז מתחיל המנהג של כתיבת שמות קדושים על צידו האחורי של קלף המזוזה, כאמצעי הגנה נוסף. שמות אלו נחשבים לאמצעי מאגי רב-עוצמה, ואצל חלק מהפוסקים ישנן אפילו הנחיות להוספתם בצד הקדמי!
ראוי לציין כי כמה מגדולי ישראל, ובראשם הרמב"ם, יצאו בחריפות נגד מנהג זה.
וכך כותב הרמב"ם בהלכות מזוזה: "אלו שכותבים מבפנים שמות המלאכים או שמות קדושים או פסוק או חותמות, הרי הם בכלל מי שאין להם חלק לעולם הבא. שאלו הטיפשים, לא די להם שביטלו המצווה, אלא שעשו מצווה גדולה, שהיא יחוד השם של הקב"ה ואהבתו ועבודתו כאילו הוא קמיע של הניית (=הנאת) עצמן, כמו שעלה על לבם הסכל, שזהו דבר המהנה בהבלי העולם".
מאוחר יותר פסק אמנם הנוהג לכתוב בחזית הקלף, שקומם את הרמב"ם, אך לא עצם הוספת השמות. עד היום נכתבים על צידו האחורי של קלף המזוזה שניים אלה: "שַׁדָּי", שמו התנכ"י הקדום של אלוהים, שהפרשנות המיסטית הפכה לראשי תיבות של "שומר דירות ישראל" (או "שומר דלתות ישראל" לפי גירסה אחרת), וכן מנטרה מסתורית הכתובה באותיות הפוכות על ראשן – "כוזו במוכסז כוזו", שאינה אלא הצירוף יהוה-אלהינו-יהוה בהזזת אות קדימה. המנהג השתרש עד כדי כך, שכבר ראיתי שאלת רב האם היעדר תוספת זו פוסל את המזוזה –עדות לחלחול הממד המאגי אל הרובד ההלכתי עצמו.
כך הפכה המזוזה לאבזר מאגי לכל דבר, ויעידו סיפורי הניסים המתפרסמים מעת לעת, על עקרות שנפקדו, חולים שנרפאו ואסונות שנמנעו, בזכות החלפת המזוזה הפסולה.
הפרשת חלה – הדרך הקלה
הפרשת חלה שונה אמנם מכל שאר המצוות שהזכרתי, אך מצאתי לנכון לכלול אותה כאן כי היא דוגמה כמעט יחידה של התפתחות מאגיה נשית.
בניגוד לכל הדוגמאות האחרות, המתבססות על מסורת מדורי-דורות, השימוש בהפרשת חלה כטקס מאגי הוא עניין חדש יחסית, שהולך וצובר פופולאריות בשנים האחרונות. בנוסף, אולי דווקא בגלל אופיה הנשי, מאפייניה שונים מכל השאר – העיקר בה אינו המילים אלא המעשה, והיא מכוונת בעד ולא נגד – לא מניעת הרעה אלא השפעה לטובה.
במקורה, הפרשת חלה נועדה להקצות לכהנים בבית המקדש חלק קטן מהבצק שאדם הכין לעצמו לאפיה. תמורות הזמן חוללו בה כמה שינויים: לאחר חורבן הבית, לא עושים שימוש בחלק הבצק המופרש אלא שורפים אותו. בנוסף, אף שסביר להניח שכבר מתחילתה היא בוצעה בעיקר ע"י נשים, המשנה חיזקה זאת גם באופן פורמלי. הפרשת חלה נקבעה כאחת משלוש המצוות המיוחדות לנשים, שאי-הקפדה עליהן גוררת מחיר כבד: "על שלש עבירות נשים מתות בשעת לידתן. על שאינן זהירות בנידה, בחלה ובהדלקת הנר" (שבת ל"א ע"ב).
די מפתיע להיווכח שהאיום הזה לא הצמיח סביב שלוש המצוות מעטפת הגנה מאגית, כמו במצבי סיכון אחרים. במקום זאת התפתחו סיפורים עממיים שמעלים על נס את קיומן בכל מחיר ובכל תנאי. בשנים האחרונות, כאמור, חל שינוי במעמדה של מצוות הפרשת חלה, והיא עברה שדרוג – מחיוב הלכתי, חמור ככל שיהיה, למצווה שטומנת בחובה סגולות וישועות.
למה דווקא היא? אני יכולה רק להעלות השערה: השתיים האחרות הן תלויות-זמן.
יש להן תדירות קבועה שאינה תלויה באישה – אחת לשבוע או אחת לחודש. הפרשת חלה, לעומתן, היא תלוית-מעשה. החובה לקיים אותה קמה רק כאשר האשה מכינה בצק, וגם זה בכמות גדולה יחסית (1,666 גרם לפחות). מאחר שנשים כבר לא אופות בתדירות ובכמות כמו בעבר, ממילא החיוב ההלכתי פחת. ואולי דווקא זה פתח בפני הנשים הזדמנות יחידה במינה: באפשרותן להכין בצק במיוחד לצורך ביצוע הפרשת חלה יזומה, ובכך להיות אקטיביות במעשה הדתי, במקום משתתפות פאסיביות כרגיל. כל זאת מבלי שייחשדו, חלילה, בפמיניזם או בערעור חלוקת התפקידים המסורתית.
כך, כשהיא נעשית מתוך רצון ולא מתוך חיוב, הפכה הפרשת חלה לביטוי של מוטיבציה דתית מוגברת. ומי שמתאמץ יותר, חזקה עליו שיתוגמל בידי שמים. כעת היא נקשרת לא רק ללידה קלה (אם כי מומלצת במיוחד לנשים הרות), אלא "זוהי סגולה בדוקה ומנוסה לכל הישועות: סגולה לזרע בר קיימא, סגולה לזווג הגון, סגולה לפרנסה, להצלחה, סגולה לבריאות ולכל דבר" (מתוך אחד האתרים הרבים המתמחים בסגולות וישועות). מכאן קצרה הדרך לטרנד החם והמתוקשר של טקס הפרשת חלה קבוצתי.
בשני המקרים, אם כן, מדובר במצוות שהסגולות המאגיות המיוחסות להן העניקו להן משמעות רגשית ונפשית הרבה מעבר לחיוב ההלכתי.
*******************************************************************************
לסיכום פוסט זה על שלושת חלקיו: לאורך כל ההיסטוריה הידועה לנו של הדת היהודית, היא מנהלת יחסים מורכבים עם המאגיה. ידה האחת דוחה והשניה מקרבת. ועדיין, מפתיע להיווכח עד כמה נוכחת המאגיה בחיים הדתיים עד ימינו-אנו. אמנם לא תמיד בדרך המלך, ולא תמיד בגלוי, אך כשבודקים את הדברים לעומק מסתבר שמשקלה גדול בהרבה מכפי שמקובל לחשוב. למרות ההסתייגות הפורמלית, הגנות מאגיות מצאו את דרכן אל הפרקטיקה הדתית המקובלת, החל מלחשי הגנה המשולבים בתפילות שונות, עבור בשימוש בשמות קדושים ועד מצוות כמו מזוזה והפרשת חלה, שבהן עבר מרכז הכובד מההלכתי אל המאגי. תהליך זה מדגים יותר מכל עד כמה מטושטש לעיתים ההבדל בין שני התחומים.
מעניין ומשכיל – כרגיל. מעניין לבדוק מה המקור, אם כך, לכוחות המגיים העליונים המיוחסים לרבנים ולהעמדת פסקי ההלכה שלהם, ואפילו סתם שטויות שהם אומרים במעלת דברי אלוהים חיים שהפוסל בהם ראוי לענש חמור ביותר, לנידוי ולכרת
אני חושבת שהתשובה טמונה יותר בתחום הפסיכולוגיה ופחות בתחום הדת.
העניין הוא בכך שאנחנו באמת רגילים לזהות מאגיה יהודית עם קבוצות ספציפיות של מעריצי רבנים או עם מנהגים עממיים שאין להם ביסוס הלכתי. מה שאני מצביעה עליו הוא שהתופעה חורגת הרבה מעבר לכך, ולמעשה מחלחלת לתחומים רבים של המעשה הדתי *הנורמטיבי*
מעניין מאוד
יש הרבה סגולות ביהדות אבל לא יודעת אם סגולה זה מאגיה בדיוק? (היית מגדירה סגולה כמאגיה?)
סגולות שלימדו אותי בעברי הדתי בבני ברק ואני זוכרת בשלוף:
1. לקחת שבר מהצלחת השבורה באירוסין – סגולה לחתונה
2. להפריש חלה- סגולה ללידה קלה
3. לשתות מהיין בהבדלה אם את אישה- לא כדאי, זה מסוכן (לא ברור למה)
4. סגולה למציאת אבידה להגיד: אמר רבי בנימין, הכל בחזקת סומין, עד שיבוא הקדוש ברוך הוא ויפקח את עיניהם לעתיד לבא.
והיו עוד, מעניין המקור
מה דעתך?
טקס מאגי הוא טקס שנועד ליצור שינוי של המציאות. ההבדל בינו לבין תפילה, כפי שהסברתי בחלק הראשון, הוא שהתפילה מביעה את *שאיפת* המתפלל לכך שיתחולל שינוי, בעוד שהלחש המאגי נועד לגרום לשינוי להתחולל בפועל. הסגולה, להבנתי, ממוקמת איפה שהוא בין שניהם. כל הסגולות שהבאת (חוץ מהפרשת חלה שאליה התייחסתי ברשומה) הן מנהגים עממיים, ללא ביסוס הלכתי (איסור שתיית יין הבדלה על נשים הוא כי יין ההבדלה נחשב סגולה לצמיחת זקן…)
מה שאותי עניין, ואותו השתדלתי לסקור בסידרת הפוסטים הזו, הוא עד כמה חלחלה התפיסה המאגית מעבר למנהגים, גם אל התפילות ואף לחלק מציוויים ההלכתיים.
לקח קצת זמן, ורק היום הגעתי לקריאת הפוסטים…
מרתק!!!
נראה לי שיש גם הבט אקטואלי בהתיחסות ל"שבר " הבין עדתי. מקובל כביכול שקמעות
ולחשים ואימוץ מנהגים וסגולות שהזכירה מיכל חלמיש בהתיחסותה (שציינה שאינה
מזרחית במוצאה), הם נחלת מזרחיים בלבד, ובעצם הם קרובים יותר לנפש האדם החרדה
מאשר לאבחנות שבטיות.
האבחנה בין שימוש במילים ובכוחן לבין מעשים ומנהגים הייתה עבורי מאלפת,
והקישור שהצגת בין מזוזסה, הפרשת חלה ומאגיה. תודה!!! 🙂
שמחה למצוא אותך במעגל הקוראים!
את צודקת באבחנתך שכולנו מחפשים דרכים להשקיט את נפשנו ולהעניק לעצמנו אשליה של שליטה במצב. עם זאת, אי אפשר להתעלם מכך שבעבר, לפחות, היה הבדל בין המזרחים לאשכנזים הן מבחינת הלגיטימיות של שימוש בסגולות והן מבחינת אופיין, כאשר יוצאי ארצות ערב אימצו חלק מהסגולות המקובלות בסביבה המוסלמית (צבע כחול, עין, חמסה), בעוד שיוצאי ארצות אשכנז נמנעו מכך כי למרבית הסגולות העממיות היה אופי נוצרי במובהק. גם תנועת ההשכלה, שרבים מראשיה היו יהודים, הביאה לגישה רציונלית יותר. עם השנים הולכים הבדלים אלו ומיטשטשים, כמו גם ההבדל בין טקסים שמקורם הלכתי, כמו הפרשת חלה, לבין סגולות עממיות נטו.
תודה על האיסוף הנאה.
יש להוסיף:
נוסחי סיום מסכת הרווים בנוסחאות מאגיות ובחזרתיות
שבירת הכוס בחופה
1. לגבי סיום מסכת – לא מוכר לי. האם תוכל להרחיב בנושא?
2. שבירת הכוס בחופה – דוגמה מעולה של טשטוש הגבולות בין פעולה מאגית לטקס דתי נורמטיבי! מה שהחל כ*פעולה* להרחקת מזיקים הפך להיות זכר לחורבן באמצעות התוספת *המילולית* שהוצמדה אליו ("אם אשכחך ירושלים וגו').
בהמשך חלה בו התהפכות נוספת, שכבר איננה קשורה במאגיה, שהפכה את שבירת הכוס לאקט של הבעת גבריות…