בשקט בשקט, מתחת לרדר התקשורתי, הצליחה הכנסת לפני צאתה לפגרת הקיץ להעביר בקריאה טרומית הצעת חוק המאפשרת לפטור ישיבות מנגישות לנכים. ההצעה הוגשה דווקא על-ידי שני חברי כנסת חרדים – משה גפני מיהדות התורה ויצחק כהן מש"ס. קל לשער את גודל המהומה שהיתה קמה לו היה פוליטיקאי חילוני מעלה הצעה שכזו. לא פחות מקוממים הם הנימוקים שבהם נתלים השניים: ראשית, הם טוענים, יש ישיבות שבהן לומדים רק תלמידים בודדים. שנית, הרי לא בכל ישיבה יש נכים. חובת הנגישות תעמיס על הישיבות נטל כלכלי כבד מנשוא שעלול אף להוביל לסגירתן, רחמנא לצלן. על כך יש לענות: אם הסוגיה היא כלכלית, מלכתחילה אין להתיר הקמת ישיבות למספר מצומצם של תלמידים. ואם הטענה היא שאין צורך בנגישות בישיבות שאין בהן נכים, כבר אמר רבנו אורי זוהר: "הפוך, גוטה, הפוך!" אם יהיו סידורי נגישות בכל הישיבות, ילמד כל נכה בישיבה המתאימה לו, ללא אילוצים ופשרות.
אך מעבר לעניין הספציפי, הצעת החוק מצביעה על בעיה עמוקה יותר והיא – יחס היהדות לנכים.
אם נכים – לא נחשבים
המקרא וההלכה מלאים חוקים ותקנות העוסקים בהגנה וסעד למגזרים מוחלשים מבחינה חברתית ו/או כלכלית: גרים (הפועלים הזרים של ימי התנ"ך), אלמנות ויתומים שאין מי שיפרנס אותם, עבדים ושפחות, עניים, ואף בני שבט לוי שאין להם נחלה משלהם. כל מיגזר ומיגזר נמנה בשמו פעמים רבות זוכה לציוויים מפורשים, הן לגבי הקשיים שאסור להערים עליו והן לגבי העזרה שצריך לתת לו. כך, למשל,"וּבָא הַלֵּוִי… וְהַגֵּר וְהַיָּתוֹם וְהָאַלְמָנָה אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ, וְאָכְלוּ וְשָׂבֵעוּ" (דברים יד 29), או על דרך השלילה -"לֹא תְאַמֵּץ אֶת-לְבָבְךָ וְלֹא תִקְפֹּץ אֶת-יָדְךָ מֵאָחִיךָ הָאֶבְיוֹן" (דברים טו 7).
ורק מיגזר אחד בולט בהיעדרו – נכים ובעלי מום. הציוויים והדיונים ההלכתיים הנוגעים אליהם מתייחסים כמעט כולם לחובות או פטורים המוטלים עליהם: כהן בעל מום מנוע מלהשתתף בפולחן במקדש. פיסח פטור ממצוות עליה לרגל. חרש נמנה לצד "שוטה" ו"קטן" עם בעלי מעמד הלכתי נחות (אם כי כיום יש מגמת שינוי בנושא זה). אך בכל הנוגע ליחס הסביבה אליהם – דממה כמעט מוחלטת. רק שני פסוקים בכל התנ"ך עוסקים בכך: "לֹא תְקַלֵּל חֵרֵשׁ וְלִפְנֵי עִוֵּר לֹא תִתֵּן מִכְשֹׁל" (ויקרא יט 14), ומקבילו מספר דברים "אָרוּר מַשְׁגֶּה עִוֵּר בַּדָּרֶךְ" (דברים כז,18). אפילו המעט הזה עוסק רק במה שאסור ולא בדברים שצריך וראוי לעשות. ואם לא די בכך, הרי שמרבית המפרשים, וחז"ל בעקבותיהם, פרשו פסוקים אלה באופן אלגורי כאיסור להכשיל אדם או לגרום לו לעבירה, ולא על פי פשט הכתוב.
חשבון נפש וחשבון כיס
השתיקה הזאת מתמיהה. האם ההתייחסות לנכים היא כה שוויונית עד שהתנ"ך לא מצא לנכון להחריג אותם כקבוצה? קשה להאמין. סביר יותר כי בהשראת התפיסה הנפוצה בעולם העתיק הנכות נתפסה כסוג של עונש אלוהי. הד לכך ניתן למצוא בסיפור כיבוש ירושלים על ידי דוד, וההתייחסות אל העוורים והפסחים כגורם מחליש ונחות – בפועל או באופן מאגי: "וַיֹּאמֶר לְדָוִד לֵאמֹר לֹא תָבוֹא הֵנָּה כִּי אִם הֱסִירְךָ הַעִוְרִים וְהַפִּסְחִים…וַיֹּאמֶר דָּוִד בַּיּוֹם הַהוּא כָּל מַכֵּה יְבֻסִי וְיִגַּע בַּצִּנּוֹר וְאֶת הַפִּסְחִים וְאֶת הַעִוְרִים שְׂנֻאֵי נֶפֶשׁ דָּוִד עַל כֵּן יֹאמְרוּ עִוֵּר וּפִסֵּחַ לֹא יָבוֹא אֶל הַבָּיִת" (שמ"ב ה 5-6).
התפיסה הזאת חלחלה גם להלכה, ועל פיה יש לומר על מי שהפך לנכה ברוך דיין האמת . כן, בדיוק אותה אמירה של צידוק הדין שנאמרת על המת. בשני המקרים מדובר על חשבון שמיימי שנשגב מבינתנו. העוני, לעומת זאת, הוא אנושי. במקרים מסויימים הוא אפילו נחשב לאות כבוד, כפי שיעידו הסיפורים הידועים על הלל הזקן או על רבי עקיבא. ככזה, הוא מזכה בכל החסד שאנחנו מסוגלים להעניק.
הסבר אחר להבדל ביחס לנכים מול היחס עניים הוא אפשרות היישום. את העמדה המוסרית שצריך לסייע לנחשלים מבחינה כלכלית אפשר בקלות לתרגם למצוות מעשיות: להשאיר להם מתנובת השדה והכרם, להפריש להם מהמזון או לתרום כסף לצדקה. אך כיצד נדרוש "נכסים" מופשטים כמו יחס מכבד וקבלת השונה? את אלו אי אפשר למדוד או לנסח בכללים ברורים. כל מה שיש בידינו הוא עקרון יסוד על פיו כל בני האדם נבראו בצלם אלוהים, ולכן זכאים ליחס שווה. אבל עם עקרונות כלליים לא הולכים למכולת. גם לא לישיבה.
כנגד כולם?
בעוד הצעת החוק עוברת בשקט תקשורתי, עלה לכותרות אירוע אחר מעולם הלימוד: סיום הש"ס. למי שאינו בקי נסביר כי מדובר ביוזמה שהחלה לפני 90 שנה, וזכתה להצלחה אדירה המקיפה כיום מאות אלפי אנשים בכל רחבי העולם. הרעיון הוא להצמיד לכל יום בשנה דף גמרא אחד, המשותף לכל קהילות הלומדים. סיום מחזור הלימוד של 2,711 הדפים מתרחש אחת לשבע וחצי שנים, ונחשב למאורע חגיגי במיוחד. המחזור שהסתיים זה עתה צויין בעשרות אירועים. בכל הטקסים והנאומים שנישאו ברמה חזר ועלה מוטיב אחד: החשיבות המרכזית של לימוד התורה. שוב ושוב צוטטו דברי הרמב"ם: "כל איש מישראל חייב בתלמוד תורה, בין עני בין עשיר, בין שלם בגופו בין בעל יסורין, בין בחור, בין שהיה זקן גדול שתשש כוחו… שנאמר: והגית בו יומם ולילה".(הלכות תלמוד תורה א, ח).
שיהיה ברור: הרמב"ם לא מדבר על לימוד תורה נטו, בלי לעבוד, דבר שהוא התנגד לו בחריפות רבה. מה שהרמב"ם לומד מהפסוק "והגית בו יומם ולילה" הוא את חובת לימוד התורה בכל גיל ובכל מצב אנושי – בבריאות ובחולי, בעושר ובעוני, ואפילו על ערש דווי: "עד אימתי חייב ללמוד תורה? עד יום מותו שנאמר: ופן יסורו מלבבך כל ימי חייך, וכל זמן שלא יעסוק בלימוד הוא שוכח" (הלכה י).
"בין שלם בגופו בין בעל יסורין", שמעתם? זו לא חוכמה לנופף בדברי הרמב"ם, ובה-בעת להציב מכשולים בפני אותו 'בעל ייסורין'. אי אפשר לחבר בין העיקרון הנעלה של לימוד תורה בכל מצב לבין הצעת חוק המתנערת ממי שמתקשה בכך בגלל נכותו.
"ותלמוד תורה כנגד כולם"? בואו נתחיל עם תלמוד תורה בעד כולם.
________________________________________________________________________
ועוד בעניין לימוד תורה לכל: לאחרונה התוודעתי ליוזמה מקסימה של רות קלדרון, מייסדת עלמא – לימוד משניות חופשי ברשת. ברוח הלוח, התחלנו כעת את מסכת 'ראש השנה'. מדי יום רות מעלה לדף הפייסבוק שלה משנה אחת, והגולשים דנים עליה בפרשנות חופשית, כשכל אחד מביא את מטעני הידע וההבנה שלו. שילוב יצירתי מרתק בין תוכן מסורתי לכלים מודרניים, בין חוכמת הדורות לחוכמת העכשיו.
"אך כיצד נדרוש "נכסים" מופשטים כמו יחס מכבד וקבלת השונה? את אלו אי אפשר למדוד או לנסח בכללים ברורים." אפשר גם אפשר. לדוגמא: תלמוד תורה! ובדורנו ראי למשל איך הפכה מצוות ישוב א"י מנכס מופשט להררים התלויים בשערה. כל מה שצריך זה גורם הלכתי בעל שיעור קומה מתאים, מודעות ורצון.
"כל מה שיש בידינו הוא עקרון יסוד על פיו כל בני האדם נבראו בצלם אלוהים, ולכן זכאים ליחס שווה." – אמנם אמרו ש "זה ספר תולדות האדם – זה כלל גדול מזה" אבל עדיין אנחנו מחזיקים גם ב : "ואהבת לרעך כמוך" ואין להניח שהנכים יוצאים מגדר זה. אבל צריך פוסק בעל מודעות… אני חושש שחלק מהבעיה נעוצה בנורמת השידוכים של העולם החרדי שגורמת להסתרה והכחשה של כל חריג.
א"בל עם עקרונות כלליים לא הולכים למכולת" – במכולת באמת מקבלים רק כסף קטן וצריך מישהו שיפרוט את השטר…
אי-אז היה חזון של ישיבת הקיבוץ הדתי שתוציא מתוכה תלמידי חכמים ורבנים שישנו קצת את סדר היום ההלכתי ותראי לאן הגענו – שוב אנחנו מתבוססים בצניעות, "הדרות" נשים (קרי: קיפוח, אפליה וניצול) וכל שאר הידורי מצוות וקדושות למיניהן
ולענין תלמוד תורה – דווקא מפעל הדף היומי נועד מראשיתו לתת פתרון לתלמוד תורה ל"המונים" ולא לבעלי "תורתם השתמטותם". אני בתור מאמין גדול בישועת "הרשת שפתינו" חושב זה כלי מהפכני מאין כמוהו בתחום לימוד התורה שמאפשר לגייס את "קול המון" ל"קול שדי" באופן חפשי, דמוקרטי וללא "הדרות" כל סוג, מין, דת, נכות וכד'. וכך אולי נושיע גם את עצמינו וגם את פוסקי ההלכה שלנו.
אגב הדיון בשיח ההלכתי ברשת – מעניין לראות באתר "כיפה" שרובן המוחלט של השו"ת האינטרנטיות עוסקות בנושא צניעות ויחסים בין המינים וד"ל.
תודה על המבט החשוב. לטעמי, הרי התייחסויות הלכתיות לנושאים כאלו, תלויות בהלך הרוח של הפסיקה והדור, שאת זה, קשה לשנות בבת אחת. אפשר להנהיג הנהגה נכונה ברוח "ואהבת לרעך כמוך" (כפי שהעיר דרור), או שאפשר פשוט להתעלם באלגנטיות ולהניח שלא יהיו בישראל בעלי מומין, שזה המצב פחות-או-יותר היום כפי שהצגת.
אני נוטה להסכים עם הגישה הפסימית של דרור. הציפיה שלך, אור, לשינוי הדרגתי ב"רוח הפסיקה והדור" לא עולה בקנה אחד עם הקיפאון – שלא לומר הליכה לאחור – של הממסד הרבני.
הרייטינג של מצוות כמו תלמוד תורה או יישוב ארץ ישראל צמח בעיקר בגלל נסיבות היסטוריות. הנכונות הנפשית היתה קיימת, ולכן היה קל לרתום אותה לכללים מוגדרים. לעומת זאת, שינוי היחס לנכים מחייב התגברות על דעות קדומות מושרשות ועתיקות יומין. מיהו הפוסק האמיץ בן ימינו שייקח על עצמו משימה סיזיפית שכזו?
אני מסכים שהיחס לנכים ביהדות עמום למדי. אמנם איסור הטעיית עיוור וקללת חירש היו יכולים להיות בניין אב ליחס הראוי לבעלי מומים – ואפשר שכן היו, אלמלא בתקופה העתיקה כל "בעל מום" היה שווה וזהה ל"עני". בתקופה שבה רוב ככל אפשרויות התעסוקה כללו מלאכות פיזיות, הנכה היה כמעט בהכרח עני. משום כך אפשר ואין התייחסות ספציפית לנכה בתורה. היחס לעני הוא הוא היחס לנכה – אמנם כיום כשב"ה התקדם העולם ואנשים יכולים להתפרנס גם בעזרת שימוש במוח ובשכל, הנכה יצא ממעגל העוני ועתה יש לבנות מחדש את היחס הנכון אליו. לא עני, אלא מוגבל שמצריך הנגשה. לפני כשלוש שנים היה פרוייקט יפה של אחד מעלוני פרשת השבוע שהוציא לאור עלון-ירחון שעסק בשאלות הללו של יהדות, נכות ונגישות. שמרתי אותם, אבל הם מאופסנים אי שם בארץ הקודש…
יש הגיון רב בדבריך. עם זאת, הם נותנים מענה רק לפן הכלכלי. והרי המצוות הנוגעות לעני, ליתום ולאלמנה מתייחסות גם לפן *הנפשי*.
כך: כָּל אַלְמָנָה וְיָתוֹם לֹא תְעַנּוּן (שמות כב 21) – כשהדגש הוא על *כל* – לרבות אלמנה עשירה.
ובהמשך אותו פרק: אִם-חָבֹל תַּחְבֹּל, שַׂלְמַת רֵעֶךָ–עַד-בֹּא הַשֶּׁמֶשׁ, תְּשִׁיבֶנּוּ לוֹ. כו כִּי הִוא כְסוּתֹה לְבַדָּהּ, הִוא שִׂמְלָתוֹ לְעֹרוֹ; בַּמֶּה יִשְׁכָּב–וְהָיָה כִּי-יִצְעַק אֵלַי, וְשָׁמַעְתִּי כִּי-חַנּוּן אָנִי. ניכרת כאן הבנה עמוקה לנפשו של מי שמצוי מחוץ לתחומי המיין-סטרים החברתי – וההבנה הזאת חסרה לי בכל הקשור לנכים. שלא לדבר על העדר מוחלט של התייחסות למוגבלות *הפיזית* שלהם. איך, למשל, הם אמורים להתמודד עם הציווי "שלש פעמים בשנה יראה כל זכורך אל פני האדון ה' "? היות והנכים אינם פטורים משום מצווה, היית מצפה שתהיה איזושהי אמירה באשר לחובה של החברה לסייע להם בקיום המצוות. ולא היא.
דווקא ביחס למצוות "חגיגה" (עליה לרגל) הסתייגה המשנה מהטלת החובה על נכים. וכפי שפוסק הרמב"ם (הלכות חגיגה ב, א):
"כל האנשים חייבים בראייה – חוץ מחרש ואלם ושוטה וקטן וסומא *וחגר* וטמא וערל, וכן הזקן והחולה והרך והענוג מאד שאינם יכולים לעלות על רגליהן כל אלו האחד עשר פטורין, ושאר כל האנשים חייבין בראייה".
אחת אפס לטובת הרמב"ם…
עם זאת, יש לשים לב לשני דברים: הראשון – פתרון הקושי ע"י מתן פטור לנכה מקיום המצווה, במקום ע"י הנחיות הציבור לעזור לו, כפי שהוא מצווה לגבי מגזרים מוחלשים אחרים. לעזרה לזולת יש שני צדדים: מחד, היא מסייעת למקבל, ומאידך יש לה ערך חינוכי כלפי *הנותן*, בכך שהיא מחייבת אותו להפנות מבט גם אל מי שלא שפר עליו גורלו. הפטור שמוענק לנכה הוא, בו-זמנית, גם פטור לחברה מלהתייחס אליו.
השני – החיגר נמנה דווקא עם הקבוצה הראשונה של הפטורים, שכל חבריה, חוץ ממנו, אינם מוגבלים *פיזית* בעליה לרגל (להבדיל מהקבוצה השניה), אלא פסולים לעניין של קיום פולחן דתי, ואף זה תורם למסר שמועבר לציבור על היות הנכה "פגום" מבחינה דתית.